Bjørnemosen er opført i 1985 og består af 14 private andelsforeninger og en fællesforening (FAB – Foreningen af Andelsforeninger på Bjørnemosevej) der administrerer disse 14 andelsforeninger.

Bjørnemosen er ikke lejligheder, værelser eller parcelhuse. Bjørnemosen er organiseret som andelsselsforeninger, men er ikke den type andelsbolig, du måske kender andre steder fra.

Køb og salg

Bjørnemosen består af 14 dobbelthuse der hver udgør en andelsforening. I Bjørnemosen er vi derfor ikke lejere, men ejere. Men det er heller ikke helt almindelige ejerboliger. Du kan f.eks. ikke sælge din andel og tjene penge på det. Vores vedtægter fastsætter nemlig, at du kun kan sælge din andel til fællesforeningen (FAB) og kun til det beløb som du selv gav da du købte andelen (minus betaling for eventuelle skader på andelen).

På grund af denne restriktion i salg af andelen har vi formået at holde vores andelspriser samt den månedlige udgift på et meget lavt niveau. Vi sikrer tillige også at vores andele ikke blot bliver et investeringsobjekt for købere, der egentligt ikke har en interesse i området, men blot vil indkassere en eventuel fortjeneste ved at presse andelspriserne i vejret.

Bemærk at da Bjørnemosen er et særdeles attraktivt sted at bo, er der stort set ingen handler mere. Når en husende en sjælden gang sælges, sker det altid til øvrige andelshaveres bekendte, så det er i praksis ikke muligt at overtage andele uden at “kende nogen”. Her er ingen ventelister, da et andelsselskabs øvrige andelshavere selv vælger hvem der må overtage andele til salg.

Fælles ansvar og pligter

I Bjørnemosen er der ingen vicevært eller andre tjenende ånder — her er kun os selv til at gøre tingene. Andelsforeningerne har således f.eks. selv ansvaret for rengøring af vores fælleshus. Hvert forår og efterår holder vi en arbejdsdag, hvor vi i fællesskab klarer mange af de ting der trænger til at blive givet en “kærlig hånd”. Vi har desuden årligt visse opgaver der skal udføres i de enkelte andelsforeninger for at vedligeholde vores huse.

Bjørnemosen er dog ikke kun ansvar og pligter. Der er rig mulighed for at deltage i diverse sociale arrangementer. Dette er selvfølgelig op til de enkelte beboer om man ønsker at deltage i disse.

Faciliteter

Bjørnemosen tilbyder en række fælles faciliteter:

• Fælleshus med stort festlokale til fester, møder og andre arrangementer
  • Vaskeri med tørretumbler
  • Køkkenhaver hvor man kan dyrke egne grøntsager
  • Redskaber til havearbejde
  • Legeplads til børnene